Tjurfäktning

Tjurfäktning är ett av det största lagliga djurplågeriet som finns. Att det överhuvudtaget kan vara lagligt är oroväckande. Det finns nämligen djurskyddslagar om att djuren inte får behandlas på detta sätt i samtliga av de länder där denna "sport" utövas men man har valt att skriva lagen med ett undantag för tjurar och hästar som används till tjurfäktning. Så det är väll helt enkelt otur för de djur som råkar bli valda att användas för detta eftersom djurskyddslagarna tydligen inte gäller dem.

Tjurfäktning går ut på att en matador för både sitt eget och för publikens nöjes skull sticker spjut och svärd i nacken och ryggen på en uppretad tjur tills den efter en plågsamt lång tid tillslut blir dödad av att matadoren sticker ett svärd genom dess skuldra ner i hjärtat.

Tjurfäktning är förbjuden i många länder men fortfarande aktuellt i Spanien, södra Frankrike och i många latinamerikanska länder. Djurrättsorganisationer som bland annat WSPA kämpar aktivt för att förbjuda tjurfäktning överallt.

Självklart tycker jag att tjurfäktning är moraliskt oacceptabelt och förstår överhuvudtaget inte hur människor kan finna något nöje i denna "kulturella sed".

Om du tycker som jag och vill protestera mot tjurfäktning kan du skriva på en protest lista här.
Förhindra att fler tjurar blir utsatta..


Om du vill bli hörd måste du dela med dig av dina åsikter
Postat av: Dd

bra blogg nea, jag skrev under med en gång!

2009-12-26 @ 12:07:52
Postat av: Matte

Jag skall skriva under protest listan! :)

2009-12-26 @ 14:38:10
URL: http://mathiashoglund.blogg.se/
Postat av: Filippez

Tjurfäktning är bara korkat

2010-01-15 @ 20:12:19
URL: http://HTTP://FILIPPEZ.BLOGG.SE/
Postat av: mimo

vi har med skrivit under och jag har även fört det vidare på min blogg så ännu fler skriver under!

Jag är med dig till 100 %

Bra blogg!!

2010-02-19 @ 09:40:25
URL: http://yapoo.blogg.se/
Postat av: emmie andersson

Jättebra blogg! verkligen! o det e bra att det finns människor som du :)

själv äter man ju kött o sådär.. men helt klart e det synd om djuren! det tkr ju jag också :o . men ändå.. btw, tjurfäktning e sjukt!

2010-02-25 @ 13:32:33
URL: http://emmiieandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0